Vlees: rein en onrein, actueel of ouderwets?

Download als PDF

.

In de Bijbel zijn er teksten die vaak aangehaald worden bij de discussie over wat wel en niet gegeten mag worden. Er zijn twee discussies; de één is vlees eten of vegetarisch zijn, en de ander over rein en onrein voedsel na het offer van Christus. In deze studie komen beide discussies aan bod. Op vijf momenten in de geschiedenis van de mens heeft God iets direct over het dieet gezegd; de schepping, de zondeval, de zondvloed, de notatie van Gods reinheidswetten door Mozes en de profetieën over het herstel van de schepping. Verder zijn er een aantal teksten in het nieuwe testament waarin de apostels iets hebben gezegd over voedsel en die voor discussie zorgen.

Er is veel onderzoek gedaan naar de verschillende soorten dieren en in hoeverre ze gezond zijn voor de mens. Toch is het geloof wat God vraagt in het onderwerp rein en onrein eenvoudig. Als de ontwerper van mijn auto zegt doe er benzine in, dan hoef ik ook niet voor de pret diesel uitproberen!.

.

Is het onderwerp van voedsel belangrijk voor een christen?
Ja, en dit zijn de belangrijkste redenen vanuit de Bijbel; voedsel in de Bijbel is nauw verbonden met gehoorzaamheid en vertrouwen op God. Hij wil dat we heilig en rein zijn omdat Hij heilig en rein is. Voedsel is ook een teken van Gods zorg voor onze fysieke gezondheid.
3 Johannes 2 “Geliefde, ik bid, dat het u in alles wèl ga en gij gezond zijt, gelijk het uw ziel wèl gaat.”

  • De eerste verzoeking van de mens ging over voedsel
    Gen 2:17 “maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven.”
  • De eerste verzoeking van Jezus ging over voedsel
    Mat 4:3 “En de verzoeker kwam en zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, zeg dan, dat deze stenen broden worden.”
  • Ons lichaam moet rein blijven (fysiek en geestelijk) het is een offer en een tempel
    1Kor 6:19Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, die in u woont, die gij van God ontvangen hebt, en dat gij niet van uzelf zijt?” 1Kor 3:17 Zo iemand Gods tempel schendt, God zal hem schenden. Want de tempel Gods, en dat zijt gij, is heilig!”Rom 12:1 Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst.”
  • De beloning aan het eind is o.a. voedsel uit de levensboom
    Op 2:7 “Wie overwint, hem zal Ik geven te eten van de boom des levens, die in het paradijs Gods is.”
    Op 22:14 Zalig zij, die hun gewaden wassen, opdat zij recht mogen hebben op het geboomte des levens en door de poorten ingaan in de stad.”

  • .

    .

Wat was het voedsel dat God aan de mens gaf voor de zondeval?
Genesis 1:29-30 “En God zeide: Zie, Ik geef u al het zaaddragend gewas op de gehele aarde en al het geboomte, waaraan zaaddragende vruchten zijn; het zal u tot spijze dienen. Maar aan al het gedierte der aarde en al het gevogelte des hemels en al wat op de aarde kruipt, waarin leven is, (geef Ik) al het groene kruid tot spijze; en het was alzo.”

Genesis 2:16,17 “En de HERE God legde de mens het gebod op: Van alle bomen in de hof moogt gij vrij eten, maar van de boom der kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten…”

.

.

Wat was het voedsel dat God aan de mens gaf na de zondeval?
Nadat de mens in de zonde viel, werden de gewassen van het veld toegevoegd aan het dieet van het zaaddragend gewas en -vruchten en de mens werd verbannen uit het paradijs opdat hij niet van de levens boom zou eten.

Genesis 3:17-19 “En tot de mens zeide Hij: Omdat gij naar uw vrouw hebt geluisterd en van de boom gegeten, waarvan Ik u geboden had: Gij zult daarvan niet eten, is de aardbodem om uwentwil vervloekt; al zwoegende zult gij daarvan eten zolang gij leeft, en doornen en distelen zal hij u voortbrengen, en gij zult het gewas des velds eten; in het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aardbodem wederkeert, omdat gij daaruit genomen zijt; want stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren.”

.

.

Wanneer werd er een onderscheid gemaakt tussen reine en onreine dieren?
Het is bekend dat het onderwerp ‘reine en onreine dieren’ nauw verbonden is met het offersysteem. Maar het is een vaak voorkomende misvatting dat het systeem van de offers begon toen God Abraham riep uit Ur der Chaldeeën of toen God Zijn oude volk uit Egypte bevrijde. Het offersysteem ging eigenlijk in werking vanaf het moment van de zonde. Het is Gods plan om de mens te redden. Er is geen redding zonder het lam van God, dat de zonde van de wereld wegneemt.”

Toen God de vloek uitsprak op de aarde heeft Hij ook verteld welke plan Hij voor de redding heeft:

Genesis 3:15 En Ik zal vijandschap zetten tussen u en de vrouw, en tussen uw zaad en haar zaad; dit zal u de kop vermorzelen en gij zult het de hiel vermorzelen.”.

Dit vers bevat behalve de letterlijke interactie tussen de mens en de slang ook het reddingsplan. Satan wordt ook ‘de oude slang’ genoemd (Op 12:9). Jezus (de Mensenzoon) versloeg Satan op het kruis en zal hem uitroeien en daarmee alle kwaad aan het eind (Joh 16:33, Rom 16:20, Op 20:10). Over de ‘hiel vermorzelen’ bestaat de uitleg dat gekruisigde mensen werden met een spijker door hun hielen genageld aan de boom of het kruis om het gewicht van het lichaam beter te verdelen tussen de handen en de voeten[1]. Dit is een letterlijke opvatting van het vers, maar er is ook een geestelijke toepassing. ‘De kop vermorzelen’ betekent: een einde maken aan iets. Satan kan niet winnen van Christus. In de dood van Christus had Satan hem verwond maar in dezelfde liefdevolle dood heeft Christus een einde gemaakt aan Satans klacht. De boete voor de zonde is betaald in Jezus.

Genesis 4:4ook Abel bracht er een van de eerstelingen zijner schapen, van hun vet; en de HERE sloeg acht op Abel en zijn offer”

Hebreeën 11:4Door het geloof heeft Abel Gode een beter offer gebracht dan Kaïn; hierdoor werd van hem getuigd, dat hij rechtvaardig was, daar God getuigenis gaf aan zijn gaven…”

Genesis 7:2-3 “Van alle reine dieren zult gij zeven paar nemen, het mannetje en zijn wijfje, maar van de dieren, die niet rein zijn, één paar, het mannetje en zijn wijfje; ook van het gevogelte des hemels zeven paar, mannetjes en wijfjes, om het geslacht in het leven te behouden op de gehele aarde.”

Genesis 8:20 En Noach bouwde een altaar voor de HERE, en hij nam van al het reine vee en van al het reine gevogelte en bracht brandoffers op het altaar.

De opdracht die God aan Noach gaf omtrent de dieren was vóór de zondvloed. Dus vóór Abraham en Mozes. Hieruit blijkt dat Noach bekend was met reine en onreine dieren. Immers als Abels offer geaccepteerd werd, dan moet het hebben verwezen naar het lam van God, en dus moet hij hebben geweten welke dieren rein zijn en als symbool geofferd mogen worden. Zijn broer bracht een verkeerd offer, de vruchten zijn geen verwijzing naar “het lam van God” omdat ze geen rein bloed bevatten.
Na de zondvloed heeft God het volgende tegen Noach gezegd:

Genesis 9:2-4En de vrees en de schrik voor u zij over al het gedierte der aarde en over al het gevogelte des hemels, al wat zich op de aardbodem roert en alle vissen der zee; in uw hand zijn zij gegeven. Alles wat zich roert, wat leeft, zal u tot spijze zijn; Ik heb het u alles gegeven evenals het groene kruid. Alleen vlees met zijn ziel, zijn bloed, zult gij niet eten.”

Dit is de eerste plaats in de Bijbel waar God de mens toestemming gaf om dieren te eten. Hier staat ook voor het eerst dat de dieren voortaan bang zullen zijn voor de mens. Het originele dieet van de mens op de aarde; het groene kruid, de gewassen van het veld en de zaaddragende vruchten waren verwoest door het water op het moment dat God dit aan Noach had verteld. Dit is de context waarin deze toestemming werd gegeven. Noach moest van God voedsel meenemen in de ark (Gen 6:21) maar het voedsel op de aarde was verwoest. Het is niet de bedoeling hier dat Noach varkens, slangen en krokodillen gaat eten. Hij weet welke dieren rein en onrein zijn, want hij heeft zeven paar van elke rein dier meegenomen. God heeft het onderscheid tussen rein en onrein niet opgeheven met dit vers en dat legt Hij verderop in de Bijbel.

Bovendien als Noach en zijn familie onreine dieren zouden eten waarvan maar twee exemplaren zijn, dan zouden deze soorten niet meer bestaan! Terwijl Gods opdracht was om deze soorten op de aarde te bewaren (Gen 6:20, 7:3).

.

.

Welk voedsel heeft God Zijn volk gegeven na hun bevrijding?
Exodus 16:3-4en de Israëlieten zeiden tot hen: Och, dat wij door de hand des HEREN in het land Egypte gestorven waren, toen wij bij de vleespotten zaten en volop brood aten; want gij hebt ons in deze woestijn geleid om deze gehele gemeente van honger te doen omkomen. Toen zeide de HERE tot Mozes: Zie, Ik zal voor u brood uit de hemel laten regenen; dan zal het volk uitgaan en verzamelen zoveel als voor elke dag nodig is, opdat Ik het op de proef stelle, of het al dan niet wandelt naar mijn wet.”

Een vergeetachtig volk. Ze beschuldigden God dat Hij ze in de woestijn wil ombrengen terwijl Hij wonderen heeft verricht om ze uit Eygypte te krijgen. Welke vleespotten en brood? Ze waren een verdrukt volk en slaven van Farao. Hij mishandelde ze en dode hun zonen (Ex 1:11,13-22).
God heeft het geklaag van het volk gehoord en een test voor gehoorzaamheid gegeven, niet met vies of rot eten, maar met brood uit de hemel “manna” dat smaakt naar honingkoek of oliegebak (Ex 16:31, Num 11:8). Mozes beloofde het volk vlees, want zij wilden vlees en God sprak een tweede keer:

Exodus 16:12 “Ik heb het gemor der Israëlieten gehoord; zeg tot hen: in de avondschemering zult gij vlees eten en in de morgen zult gij met brood verzadigd worden…”

Exodus 16:32 “Mozes zeide: Dit is wat de HERE geboden heeft: vul er een gomer mee, om het voor de toekomende geslachten te bewaren, opdat zij het brood zien, dat Ik u in de woestijn te eten heb gegeven, toen Ik u uit het land Egypte leidde.”

Exodus 16 vertelt hoe het volk ongehoorzaam was in de voedseltest om zich te houden aan Gods gebod (de Sabbat). De tien geboden waren nog niet genoteerd, maar het volk had er kennis van.

God heeft gezegd dat ze een ‘gomer’ (4,5 liter) van het “manna” moesten bewaren in een pot als getuigenis van Gods zorg voor Zijn volk. Merk op dat alleen het brood werd bewaard als een teken van de zorg. Dit en het feit dat God pas de tweede keer zei het volk vlees te geven, leidt me tot de conclusie dat Gods eerste bedoeling waarschijnlijk was ze alleen het brood te geven als voedsel. Maar omwille van Mozes die het moeilijk had met het volk, kregen zij vlees erbij. Het lusten van vlees was een zwakke punt bij het volk dat hen tot ondankbaarheid en ongehoorzaamheid leidde. Hun gulzig begeren en ontevredenheid met Gods gave is genoteerd in Psalmen 78 en Numeri 11. Het vlees dat God het volk gaf was in ieder geval rein vlees.

Numeri 11:4-6,13 “Het samenraapsel nu, dat zich onder hen bevond, werd met gulzig begeren vervuld; ook de Israëlieten begonnen weer te jammeren en zeiden: Wie geeft ons vlees te eten? Wij denken terug aan de vis, die wij in Egypte aten om niet, aan de komkommers en de meloenen, het look, de uien en het knoflook. Maar nu drogen wij uit, er is in het geheel niets, wij krijgen alleen dit man te zien…[Mozes zei] Vanwaar zou ik het vlees halen om aan dit gehele volk te geven? want zij jammeren tegen mij: Geef ons vlees te eten!”

Numeri 11:18,31,33,34 “Maar tot het volk zult gij zeggen: Heiligt u tegen morgen, dan zult gij vlees eten; gij hebt immers ten aanhoren des HEREN gejammerd: Wie zal ons vlees te eten geven? wij hadden het zo goed in Egypte. – De HERE zal u vlees geven en gij zult eten. Gij zult het niet één dag eten… maar een volle maand lang, totdat het uw neus uitkomt en gij ervan walgt – omdat gij de HERE hebt veracht, die in uw midden is en aldus voor zijn aangezicht hebt gejammerd: Waarom toch zijn wij uit Egypte getrokken? Toen stak er een wind op, door de HERE gezonden; die voerde kwakkels aan van de zee en strooide ze uit over de legerplaats, zodat zij een dagreis ver naar alle kanten rondom de legerplaats lagen, ongeveer twee ellen hoog boven de grond. Terwijl het vlees nog tussen hun tanden was, vóórdat het gekauwd was, ontbrandde de toorn des HEREN tegen het volk en de HERE sloeg het volk met een zeer zware slag… daar het gulzige volk begraven had.”

.

.

De notatie van Gods reinheidswet: een reflectie van Gods reinheid en heiligheid
In Leviticus 11 en Deuteronomium 14 heeft Mozes genoteerd welke dieren rein en onrein zijn. Zoals al eerder uitgelegd is, het concept rein en onrein dier is hier niet nieuw. God legt de nadruk op het feit dat Zijn volk heilig moet zijn omdat Hij heilig is en verbindt dit ook met voedsel.

Exodus 22:31 “Gij zult Mij heilige mensen zijn; vlees van dieren, die in het veld verscheurd zijn, zult gij niet eten, gij zult het voor de honden werpen.”

Leviticus 11:44-45 “Want Ik ben de HERE, uw God; heiligt u en weest heilig, want Ik ben heilig; verontreinigt uzelf niet door allerlei wemelend gedierte dat op de grond krioelt. Want Ik ben de HERE, die u uit het land Egypte heb doen trekken, om u tot een God te zijn; weest heilig, want Ik ben heilig.”

.

.

Het voorbeeld van Daniel en zijn vrienden
Het verhaal van Daniël en zijn drie vrienden staat in Daniël 1. Ze waren meegnomen naar Babylonië met velen anderen als vervulling van de profetie van de zeventig jaar ballingschap die de profeet Jeremia uitsprak. Daniël en zijn vrienden waren op jonge leeftijd uitgekozen om de koning van Babylonië te dienen. Ze kregen drie jaar lang opleiding in alle kennis en wijsheid van Babylonië. Hun namen werden veranderd in namen van afgoden, hun dieet werd aangepast in een dieet dat opgeofferd werd aan de afgoden, en hun opleiding was vertekend door afgoderij en tovenarij die de koning wenste in zijn raadsmannen. Toch ondanks dit grote aanslag op hun identiteit in een heidens land, stonden deze vier jonge mannen op voor God en Zijn geboden. En God heeft ze rijkelijk gezegend hiervoor. Ze weigerden te eten van de konings tafel omdat minstens een deel van het eten opgeofferd zou zijn aan de afgoden. Daarvan eten zou gezien worden als eerbetoon aan de afgoden. Voedsel was weer een test voor gehoorzaamheid en trouw.

Daniël 1:5,8,9,15,20 “En de koning stelde voor hen een dagelijks rantsoen vast van de koninklijke tafel en van de wijn, die hij placht te drinken. Zo liet hij hen gedurende drie jaren opvoeden, na verloop waarvan zij bij de koning dienst moesten doen. Daniël nu nam zich voor, zich niet te verontreinigen met de koninklijke spijze of met de wijn die de koning placht te drinken; en hij verzocht de overste der hovelingen, dat hij zich niet zou behoeven te verontreinigen. Toen schonk God aan Daniël gunst en barmhartigheid bij de overste der hovelingen. En na verloop van tien dagen bleek hun uiterlijk schoner en zagen zij er welvarender uit dan al de knapen die van de koninklijke spijze gegeten hadden. In elke zaak, waarbij het aankwam op wijs inzicht en waarover de koning hen ondervroeg, bevond hij hen tienmaal voortreffelijker dan al de geleerden, al de bezweerders in zijn ganse rijk.”

Bij dit verhaal moet ik altijd denken aan de woorden van Jezus in de gelijkenis van de talenten en de trouwe en ontrouwe dienaars. Daniël en zijn vrienden werden over veel aangesteld en God heeft hen op wonderbaarlijke manier bijgestaan.

Matteüs 25:23 “Zijn heer zeide tot hem: Wèl gedaan, gij goede en getrouwe slaaf, over weinig zijt gij getrouw geweest, over veel zal ik u stellen; ga in tot het feest van uw heer.”

.

.

Heeft Jezus iets veranderd in het nieuwe testament?
Het leven en werk van Jezus wordt verteld door vier
discipelen. Ze noteren hoe Jezus de discipelen zegent met het vissen (Luc 5:1-11), twee keer vissen en brood geeft aan de hongerige menigte (Mat 14 en 15) en hoe hij na de opstanding honing en vis kreeg te eten als geruststelling en bewijs voor de discipelen dat hij het was die opstond uit de dood (Luc 24:42-43). Is het dan in het licht van deze teksten mogelijk te stellen dat Jezus vis at toen hij op aarde was? Ja!

Was dat een reine vissoort? Ja, de reinheidswetten werden de mens gegeven met het offersysteem bij de zondeval. De God die ze gegeven heeft, zou ze niet breken omdat Hij nog steeds heilig is en rein ook in Zijn menselijke gedaante. De dood van Jezus betekent niet dat het onderscheid tussen rein en onrein vervallen is in de zin; verontreinig jezelf met opzet geestelijk en lichamelijk! Het is veranderd in de zin dat het evangelie ook aan onreine volken gebracht moet worden opdat zij ook rein worden! Bovendien zouden de discipelen hun Heer niets onreins aanbieden. Petrus zegt:

Handelingen 10:14want ik heb nog nooit iets gegeten, dat onheilig of onrein was.”

1 Petrus 1:15-16 “maar gelijk Hij, die u geroepen heeft, heilig is, wordt (zo) ook gijzelf heilig in al uw wandel; er staat immers geschreven: Weest heilig, want Ik ben heilig.”

De volgende uitspraak van Jezus wordt ook vaak aangehaald in deze discussie.
Matteüs 15:11 “Niet wat de mond binnengaat, maakt de mens onrein, maar wat de mond uitkomt, dat maakt de mens onrein.”

Het onderwerp in Matteüs 15:1-20 is niet zo zeer het eten, maar het ceremonieel wassen voor het eten (vers 2). De Farizeeën leerden dat eten zonder ceremonieel wassen verontreinigt de eter. Jezus somt in vers 19 een lijst op van zonden die werkelijk iemand verontreinigen. In vers 20 zegt hij:“Dat zijn de dingen, die een mens onrein maken, maar het eten met ongewassen handen maakt een mens niet onrein.”

.

.

Hebben de discipelen iets veranderd aan het onderscheid tussen rein en onrein voedsel?
Één van de meest verkeerd begrepen teksten over rein en onrein voedsel is Handelingen 10:9-16. Petrus was op het dak van het huis aan het bidden en hij kreeg honger. God liet hem een visioen zien van een linnen kleed met onreine dieren. Drie keer hoorde Petrus de stem van God tegen hem zeggen: Wat God rein heeft verklaard, zul jij niet als verwerpelijk beschouwen.”

De meeste mensen stoppen hier met lezen en concluderen dat God hierbij het verschil tussen rein en onrein heeft opgeheven. Maar dit verhaal eindigt hier niet. Petrus legt zelf uit wat het visioen betekende. Petrus had zoals andere joden veel moeite met het evangelie verkondigen aan andere volken. Ook had hij moeite om met ze te eten (Gal 2:11-14). Daarom was een openbaring van God nodig om hem hierop te wijzen.

In Handelingen 11:1-18 legt Petrus uit aan andere joden dat het visioen betrekking had op het verspreiden van het evangelie onder onreine volken.

Handelingen 10:19,20,28,34,35 “En terwijl Petrus nog steeds over het gezicht nadacht, zeide de Geest: Zie, twee mannen zoeken naar u; sta dan op, ga naar beneden en reis, zonder bezwaar te maken, met hen mede, want Ik heb hen gezonden. En hij sprak tot hen: Gij weet, hoe het een Jood verboden is zich te voegen bij of te gaan tot een niet-Jood; doch mij heeft God doen zien, dat ik niemand onheilig of onrein mag noemen. En Petrus opende zijn mond en zeide: Inderdaad bemerk ik, dat er bij God geen aanneming des persoons is, maar onder elk volk is wie Hem vereert en gerechtigheid werkt, Hem welgevallig,”

Een ander plek waar de apostels iets over voedsel hebben gezegd is:
Handelingen 15:29 “onthouding van hetgeen de afgoden geofferd is, van bloed, van het verstikte en van hoererij; indien gij u hier voor wacht, zult gij wèl doen.”

Deze verduidelijking van de Heilige Geest en de apostels is gekomen nadat “de partij der Farizeeën die gelovig geworden waren” stelden dat “ook de niet-Joodse gelovigen dienden te worden besneden en opdracht moesten krijgen zich aan de wet van Mozes te houden”. Dit heeft voor grote discussie gezorgd in de gemeente vooral omdat Paulus en Barnabas hier tegen waren.

Hier gaat het dus niet om de tien geboden die met Gods vinger geschreven zijn op de stenen platen en in de ark van het verbond werden bewaard (Ex 31:18; Deu 10,5). Het gaat om de ceremoniële wet die Mozes in een wetboek schreef en naast de ark van het verbond liet bewaren (Deu 31:9,24,26; Ex 24:3,7). Het is op dit punt ook duidelijk dat het onderscheid tussen rein en onrein geen wet van Mozes is maar in Genesis al bekend was en reflecteert de heiligheid van God! Dus het gaat hier ook niet om rein en onrein vlees zoals genoteerd in Leviticus 11. Want het onderscheid tussen rein en onrein en het offersysteem zijn lang voor Mozes en Abraham ingesteld in tegenstelling tot de besnijdenis.

De joodse gelovigen hadden er moeite mee dat de ceremonies die ze gewend waren niet langer toegepast werden, of ze waren bang dat niet-joden in hun hart niet bekeerd waren. De joodse gelovigen zagen deze ceremonies als een test voor ware bekering. De ceremoniële wet was een schaduw van het offer van Christus. Toen Christus dood ging, zijn deze symbolen onnodig geworden.

Twee vragen zijn in deze kwestie van belang. De eerste gaat over de besnijdenis en de ander gaat over vlees wat opgeofferd is aan afgoden. Dit vlees zou normaal gegeten worden, alleen vanwege de afgoden kwestie of een verkeerde slachtingmethode (verstikking of met bloed) is het onacceptabel geworden. Er is nergens aanwijzing dat deze discussie over reine en onreine dieren ging want dit was een bekend en aanvaard onderscheid.

Bepaalde teksten van Paulus worden ook vaak aangehaald in deze discussie. Bijvoorbeeld Romeinen 14:2,20. Ook deze verzen worden vaak uit de context gehaald. Er wordt beweerd dat Paulus vegetariërs zwakker beschouwt dan vleeseters. Of dat Paulus met “alles is wel rein” het verschil tussen reine en onreine dieren zoals God deze in Genesis heeft gegeven teniet doet.

Romeinen 14:3,14,20,21 “Wie wèl eet, minachte hem niet, die niet eet, en wie niet eet, oordele hem niet, die wèl eet, want God heeft hem aanvaard. Ik weet en ben overtuigd in de Here Jezus, dat niets uit zichzelf onrein is; alleen voor hem, die iets onrein acht, is het onrein. Breek niet ter wille van spijs het werk Gods af; alles is wel rein, maar het is verkeerd voor een mens, als hij door zijn eten tot aanstoot is. Het is goed geen vlees te eten of wijn te drinken, noch iets, waaraan uw broeder zich stoot.”

1 Korinthiers 8:1,4,7,10,13 “Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde sticht. Wat nu het eten van offervlees betreft, wij weten, dat er geen afgod in de wereld bestaat en dat er geen God is dan Eén. Maar niet bij allen is die kennis. Want sommigen, in hun geweten nog niet los van de afgod, eten (dit vlees) als afgodenoffer en hun geweten, dat zwak is, wordt erdoor besmet. Want indien iemand u, die kennis hebt, (aan tafel) ziet aanliggen in een afgodentempel, zal hij met zijn zwak geweten dan niet gestijfd worden tot het eten van offervlees? Daarom, indien wat ik eet, mijn broeder aanstoot geeft, wil ik in eeuwigheid geen vlees meer eten, om mijn broeder geen aanstoot te geven.”

Over welke voedsel heeft Paulus het hier over? Dit gaat niet over het eten van rein vlees vs. onrein vlees zoals deze genoteerd zijn in Leviticus 11, maar over het eten van vlees dat zelf rein zou zijn, maar onrein wordt beschouwd door opoffering aan afgoden.

Om Romeinen 14 goed te begrijpen raad ik je aan 1 Korinthiers 8 en 10 te lezen en 1 Timoteüs 4. Er zijn een aantal sleutelwoorden van belang om dit gedeelte te begrijpen. Deze woorden komen in de verschillende brieven voor.

  • “De zwakke” Rom 14:1,2; 1 Kor 8:7,9-12
  • “Afgoden” 1 Kor 8:1,4-7; 1 Kor 10:6,7,14,19-21
  • “Alles eten” Rom 14:14,20,22,23; 1 Kor 10:23; 1 Tim 4:3-5

Het thema in deze teksten is dat broeders elkaar niet zo moeten veroordelen in deze zaken, want God is de rechter en iedereen zal zichzelf verantwoorden tegenover Hem (Rom 14: 4,10-13). Ook dat broeders elkaar lief moeten hebben, geen aanstoot geven aan elkaar, en vooral geen struikelblok zijn vanwege eigen eetlust voor anderen voor wie Christus is gestorven  (1 Kor 8:12-13).

Het is bekend dat christenen in de eerste eeuw voornamelijk bekeerde joden en bekeerde Grieken en Romeinen waren. In Romeinen 14:1-6 praat Paulus over de zwakken in het geloof. Dit zijn bekeerde heidenen (Romeinen of Grieken) die hiervoor in afgoderij geloofden of sterk er door beïnvloedt waren. Afgoderij is nauw verbonden met eten en drinken die aan de afgoden opgeofferd is, onzedelijkheid en hoererij (Num 25:1-2, 1 Kor 10:6-7 ). Deze groep gelovigen had er moeite mee de associatie van afgoderij met sommige voedselsoorten los te laten. Terwijl bekeerde joden er moeite mee hadden de ceremoniële wet van Mozes los te laten. Zo heeft ieder groep gelovigen zijn eigen uitdagingen.

Blijkbaar heeft een groep bekeerde heidenen ervoor gekozen om helemaal geen vlees te eten om het probleem van de associatie met afgoderij geheel te omzeilen. Paulus keurt dit niet af. Je kunt je beter helemaal onthouden van iets als je denkt toch er door te gaan twijfelen over afgoderij. Maar hij beschouwt het een zwak geweten en onwetendheid wanneer iemand de afgoden erkent als iets. Dan verontreinigt deze persoon zichzelf wanneer hij eet van wat er aan opgeofferd is (1 Kor 8:7).

Romeinen 14:14-20 gaat over voedsel van reine dieren die normaal gegeten zou worden dat eerst aan afgoden is opgeofferd en dus ceremonieel onrein is geworden (een voorbeeld zijn de stieren in Han 14:13). Paulus voert het argument dat voedsel (wat normaal rein zou zijn) is niet onrein in zichzelf omdat het aan afgoden is opgeofferd, want hij erkent de afgoden niet als een macht “er geen afgod in de wereld bestaat en dat er geen God is dan Eén” (zie ook Jes 41:24,29; Jes 44:6-17).

Dus als iemand alleen God erkent en de afgoden als niets beschouwt, hoeft hij zich niet te twijfelen wanneer hij vlees koopt op de markt of bij iemand thuis eet. Mits niet verteld wordt dat het vlees opgeofferd is aan afgoden (1 Kor 10:25-32). Hij eet het met dankzegging en het vlees van reine dieren is niet onrein wanneer de oorsprong onbekend is. Maar als er verteld wordt dat het vlees aan afgoden opgeofferd is, dan moet hij het laten. Niet vanwege zijn eigen geweten (hij ziet de afgoden als niets), maar vanwege het zwakke geweten van een broeder die in twijfel gebracht kan worden. Hij mag geen aanstoot geven aan een broeder met een zwakker geweten.

Het schijnt ook dat sommige christenen zo ver gaan dat ze zelfs in tempels van afgoden gaan zitten eten (1 Kor 8:10). Paulus keurt dit af. Hij beschouwt dit als struikelblok voor een broeder met een zwak geweten die van afgoden offers gaat eten terwijl hij dit voedsel als eerbetoon aan hen ziet.

1 Timoteüs 4:1-5 “Maar de Geest zegt nadrukkelijk, dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, doordat zij dwaalgeesten en leringen van boze geesten volgen, door de huichelarij van leugensprekers, die in hun eigen geweten gebrandmerkt zijn, het huwelijk verbieden en het genot van spijzen, welke God toch geschapen heeft om met dankzegging te worden gebruikt door de gelovigen, die tot erkentenis der waarheid gekomen zijn. 4 Want alles wat God geschapen heeft, is goed en niets daarvan is verwerpelijk, als het met dankzegging aanvaard wordt: 5 want het wordt geheiligd door het woord Gods en door gebed.”

Bedoelt hij dat ik dus God kan danken en een glas slangengif opdrinken als ik dat lekker zou vinden? Nee, Het antwoord staat in vers 5. Het is voedsel dat geheiligd wordt door Gods woord en gebed. Dus rein voedsel zoals het vermeld staat in Gods woord en waarover mijn gebed verhoord wordt. Alles wat God rein heeft verklaard is goed en mag met dankzegging genuttigd worden, mits het geen struikelblok is voor mijn broeder.
De Bijbel waarschuwt ons voor mensen die zich rein verklaren terwijl ze God ongehoorzaam zijn en onrein voedsel eten.

Jesaja 66:17Zij die zich wijden en reinigen om zich naar de tuinen te begeven, iemand uit de kring achterna, en zij die vlees van zwijnen en muizen of ander onrein gedierte eten, samen zullen zij ten onder gaan – spreekt de HEER.”

.

.

Wat staat er over voedsel na het herstel van de schepping?
Er is geen dood meer op de nieuwe aarde! De dieren die nu gewend zijn zich te voeden met vlees van andere dieren worden vegetarisch en leven in harmonie samen. Het dieet van mens en dier wordt hersteld naar wat het was voor de zonde en de dood. Ook zal niets onreins nieuw Jeruzalem binnenkomen!

Slecht nieuws voor wie toch vlees zou willen? In feite zou deze persoon de gevolgen van de zonde nog steeds wensen op de nieuwe aarde. Dan zou deze persoon zich in de positie van het volk in de woestijn bevinden die het brood uit de hemel niet goed genoeg vond! God belooft ons dingen veel beter dan wat we hier kennen. Het probleem is alleen dat we deze niet kunnen voorstellen en dat onze smaak en eetlust vertekend zijn door deze gevallen wereld.

Jesaja 65:17-25 “Wolf en lam zullen samen weiden, een leeuw en een rund eten beide stro en een slang zal zich voeden met stof. Niemand doet kwaad, niemand sticht onheil op heel mijn heilige berg – zegt de HEER.”

Jesaja 11:6-9 Dan zal de wolf bij het schaap verkeren en de panter zich nederleggen bij het bokje; het kalf, de jonge leeuw en het mestvee zullen tezamen zijn, en een kleine jongen zal ze hoeden… Men zal geen kwaad doen noch verderf stichten op gans mijn heilige berg, want de aarde zal vol zijn van kennis des HEREN, zoals de wateren de bodem der zee bedekken.”

Openbaring 21:1,2,4,10,27 “En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan, en de zee was niet meer. En ik zag de heilige stad, een nieuw Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God, getooid als een bruid, die voor haar man versierd is…en Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geklaag, noch moeite zal er meer zijn, want de eerste dingen zijn voorbijgegaan….En hij voerde mij weg in de geest op een grote en hoge berg en toonde mij de heilige stad, Jeruzalem, nederdalende uit de hemel, van God…En in haar zal niets onreins binnenkomen, en niemand, die gruwel en leugen doet, maar alleen zij, die geschreven zijn in het boek des levens van het Lam.”

1 Korinthiers 2:9 Wat geen oog heeft gezien en geen oor heeft gehoord en wat in geen mensenhart is opgekomen, al wat God heeft bereid voor degenen, die Hem liefhebben.

.

.

Conclusie
De Bijbel verbiedt niemand om rein vlees te eten. Het onderscheid tussen rein en onrein heeft niet met de ceremoniële wet te maken maar is al aan het eerste mensengezin gegeven na de zondeval. Het reflecteert de heiligheid en reinheid van God, het offer van Christus en onze heiligheid als Zijn volk.

Het dieet dat God aan de mens gaf voor de zondeval en wat Hij gaat herstellen op de nieuwe aarde is plantaardig. Als je ervoor kiest om je ook op dit gebied te reformeren naar het Goddelijke model voor voedsel, dat is jouw keuze. Belangrijk is dat we elkaar geen aanstoot geven met onze eetlust en uit liefde handelen.

1 Korinthiers 10: 23-33 “Dus of u nu eet of drinkt of iets anders doet, doe alles ter ere van God.”

.
[1] http://www.youtube.com/watch?v=7y7x_42slQk&feature=related

Comments
18 Responses to “Vlees: rein en onrein, actueel of ouderwets?”
  1. Johan van der Lingen zegt:

    Hoi Inti,

    wat een prettig geschreven artikel. Het stemt ook tot nadenken… Bedankt voor je bijdrage in het zoeken naar Gods wil.

    Mvg,

    Johan

  2. Inti zegt:

    Dank je wel! Ik ben blij dat het je geholpen heeft :) het heeft mij geholpen om een keertje goed uit te zoeken hoe het in de Bijbel zit.

  3. Johan van der Lingen zegt:

    Hoi Inti, ik zie geen contactgegevens op je site, maar aangezien je deze posts toch modereert voor plaatsing, maak ik vrijmoedig van de gelegenheid gebruik om je via deze weg te vragen of ik je persoonlijk nog een paar vragen mag stellen over dit onderwerp? Zoja, zou je mij dan een e-mail kunnen sturen?

    Hartelijke groet en Gods zegen,

    Johan

  4. Alexander zegt:

    Beste Inti,

    Bedankt voor je onderbouwde tekst. Mijn conclusie zou echter anders zijn en daarom heb ik wat vragen en wil ik graag nog wat feiten als aanvulling geven:

    Het is een feit dat zowel dieren en mensen door God geschapen zijn. Het is een feit dat Heer Jezus de ‘barmhartigen, vredelievende, zachtmoedige etc.. ‘zalig’ vindt. Slachthuizen zijn niet goed voor de dieren en zijn niet barmhartig, vredelievend, zachtmoedig etc…
    Dit zijn feiten en aan de hand hiervan kan iedereen zijn eigen beslissing nemen.
    Momenteel is er een grote keuze aan vele soorten voedsel en dieren worden zeer slecht behandeld. Het is in dit geval niet nodig om dieren kwaad te doen(op dit moment is er geen tekort aan voedsel). Ik hoop dat ik nog steeds feiten presenteer….

    Waarom zouden we onnodig onschuldige dieren kwaad te doen? Waarom zouden we God’s schepsels niet met liefde behandelen? Waarom zouden we niet proberen om naar Jezus te luisteren en barmhartig, vredelievend en zachmoedig zijn? Waarom zouden we het leiderschap dat God ons over de dieren heeft gegeven, gebruiken om onze zintuigen mee te prezieren? etc.

    Vriendelijk bedankt.

  5. Inti zegt:

    Hallo Alexander,
    Dank je wel voor je reactie! ik ben het met je eens dat wanneer je vandaag kijkt naar de situatie van dieren en de kwaliteit van hun voedsel (denk aan vervuiling van de zeeën, volgespoten kuikentjes met hormonen, etc.) en de manier van behandelen en slachten, zou iemand zich sterk kunnen afvraagt of het eten van dieren nog steeds goed is. ik ben zelf vegetarisch en behalve dat het goed is voor de dieren en voor mij ik geloof dat de mens vegetarisch is begonnen en vegetarisch herstelt zal worden, en omdat dit leven is een voorbereidigsfase, train ik mijn karakter nu al in wat goed is ook als het om voedsel gaat! maar zoals ik de Bijbel op dit moment begrijp er is geen vers die zegt: gij zult geen dieren slachten of opeten. maar wel wat ik al had vermeld in het herstel zullen dieren niet meer opgegeten worden, maar we eten allemaal weer het originele dieet. Vlees is ook heel goed te vervangen door andere voedsel die God heeft gegeven. Vooral in welvarende landen zijn vervangingen goed verkrijgbaar en ik bedoel niet zo zeer nepvlees producten, maar noten, verse groente en fruit, allerlei oliën zoals lijnzaadolie en teunisbloem olie die vergelijkbare vetten hebben als die in vis zitten, etc.

    er zijn ook genoeg onderzoeken die bewijzen dat vegetarisch eten meer kans geeft op een langer leven en een beter kwaliteit van leven en genoeg onderzoeken die vooral rood verwerkt vlees in verband brengen met bepaalde soorten kanker als prostaatkanker, borstkanker en darmkanker. maar het blijft ieders keuze natuurlijk om wel of niet daarin te geloven :)

    ik dank je voor je commentaar want idd er is nog meer te melden op dit gebied van dieren welzijn en naar het voorbeeld van Jezus handelen! :)

  6. Alexander zegt:

    Bedankt voor je mooie antwoord.

    Het is interessant om ons af te vragen waarom God zou moeten zeggen: ‘gij zult geen dieren slachten of opeten’? Een belangrijk gebod is:
    ‘Thou shall not kill’. Nu maken de mensen er tegenwoordig van: ‘je mag niet moorden’, waardoor het alleen voor het doden van mensen geldt.

    Als we echter bij de eerdere vertaling blijven, wordt het duidelijk dat we het doden zoveel mogelijk moeten vermijden. Dit betekent dat het onnodig doden vermeden moet worden. Als dat het geval is, hoeft God niet te zeggen dat we geen dieren mogen eten.
    We mogen dieren eten als het totaal onvermijdelijk is en anders moeten we zover mogelijk van het doden wegblijven.

    Als mensen beweren dat God zou moeten zeggen dat ‘de mens niet onnodig dieren mag doden’, dan is dat een soort van omgekeerde bewijsvoering. Waar heeft God gezegd dat dieren zonder reden gedood mogen worden? Waar heeft God gezegd dat we dieren mogen mishandelen?

    Heer Jezus leerde ons juist om barmhartig en zachtmoedig te zijn. Natuurlijk kan een mens overleven door een dier te eten, maar momenteel is er zoveel beter voedsel voorhanden, waardoor het onnodig, en niet zachtmoedig, is om schepsels van God te doden.

    Hartelijk dank.

  7. Inti zegt:

    Dank je wel, ik denk dat een diepe studie naar het 6e gebod leuk zou zijn :)

    mijn eerste reactie (zonder Bijbelstudie over te doen :)) zou zijn over dit gebod is dat het voor mens-mens relatie bedoelt is. de eerste 4 geboden beschrijven de relatie tussen God en de mens en de laatste 6 geboden beschrijven de relatie tussen mens en mens.
    ik ben het helemaal met je eens dat het doden van dieren niet Gods bedoeling is en reflecteert Gods karakter niet. dood op zich is een tegenstelling van Gods karakter. maar ik vraag me af of dit gebod ook op dieren direct toe te passen is. ik wil zeker meer hierover zoeken :)

    dat voorbeeld wat ik gaf van geen vers die zegt gij zult geen dieren eten. was meer bedoelt dat God niet een duidelijke verbod heeft gegeven in de Bijbel op alle dieren, zoals Hij gaf op een deel van de dieren en dat is nog steeds geldig.
    maar ik ben het met je eens dat als je vanuit Gods liefde denkt dan is de situatie van de dieren vandaag een ernstige verstoring van Gods bedoeling voor zijn schepsels en de verantwoordelijkheid die God aan Adam gaf om voor de dieren te zorgen. en omdat we geen offers meer hoeven te brengen sinds Jezus is voor ons gestorven, is de noodzaak voor het doden van dieren ook niet aanwezig en zeker omdat genoeg anders is.

    ik ben laatste tijd met een andere studie bezig over de mens voor en na de zonde en ik stond stil bij het feit dat God alle dieren bracht naar Adam zodat hij ze namen kon geven! Naam geven is eigenlijk een liefdevolle iets dat een vader zou doen voor het kind! het getuigt van de hechte relatie die de mens had met de dieren aan het begin. het zou ook heel zwaar zijn geweest toen Adam om dat eerste schaapje die hij naam heeft gegeven moest zien dood gaan. we zijn zeker ver weg verdwaald van dat eerste kennismaking met de dieren en de liefde waarmee Adam ze behandelde.

    Ik vind het leuk om hier meer studie naar te doen :) als je iets leuks vindt hierover (dus relatie mens-dier, 6e gebod en dier) in de Bijbel voor of na de zonde, laat het me weten :)

  8. Alexander zegt:

    Bedankt voor je antwoord.

    Leuk dat je meer over het 6e gebod wilt zoeken, maar wees behoedzaam voor interpretaties. We gaan al snel proberen te snappen wat God bedoelt. Feitelijk is dit alleen nodig als God onduidelijk zou zijn, want een duidelijk iets hoeft niet meer geïnterpreteerd te worden.

    Als het gebod is: thou shall not kill, dan is het een feit dat we moeten proberen om niet onnodig te doden. Dit is een zeer redelijk gebod.

    Je geeft aan dat de laatste zes geboden over de ‘mens- mens’ relatie gaan. De eerste geboden gaan inderdaad over de relatie tussen God en de mens, dit is een feit. De geboden die volgen zijn algemener, meer kan ik er niet over zeggen. Ik kan niet lezen dat het alleen om mensen gaat, hoogstens kunnen we het denken, maar aangezien ons denken niet perfect is, kan de uitkomst ook wel eens fouten bevatten. Dat is het gevaar van interpretaties.

    God zegt in ieder geval niet: ‘Thou shall not kill any human.’ Goed gevonden dat Adam aan alle dieren een naam gaf. Als je nog interessante dingen vindt, dan hoor ik het graag.

  9. johanvanderlingen zegt:

    Hallo Alexander en Inti,

    ik bekeek deze reactie en het leek me ook wel aardig e.e.a. op te zoeken.

    Allereerst een vraag: Alexander waarom is volgens jou “Thou shall not kill” een betere vertaling dan “U zult niet moorden” en uit welke Engelse versie komt dat?
    In mijn New International Version staat namelijk: “You shall not murder”.

    Dan nu een stukje onderzoek:

    Het gebod om niet “dood te slaan” Statenvertaling) is één van de oudste geboden. Het gaat namelijk terug op Kaïn en Abel! (Gen 4:10)
    De eerste echte opdracht om niet te doden is volgens mij in Gen 9:1-7, waar Noach en de zijnen de opdracht krijgen om geen mensen te doden (het staat er expliciet bij!).
    Ook aardig is Gen. 3:21, waar God kleren maakt voor Adam en Eva uit dierenvellen. Er staat niet expliciet bij dat God een dier doodde om zijn vacht, maar er staat ook niet dat dat niet het geval was.
    In Mt 5:21-27 relateert Jezus dit gebod ook aan mensen.

    En onderzoek naar oorspronkelijke tekstgebruik (helaas geen Hebreeuws, maar Grieks):

    De 10-geboden versie van het gebod om niet te doden staat in Ex 20:13 en Deut 5:17.
    In beide teksten wordt in de Septuaginta hetzelfde Griekse woord gebruikt: phoneuo.

    Mocht je zelf verder onderzoek willen doen: dit woord komen in de volgende teksten voor (incl. verwante woorden; gevonden m.b.v. Strong’s Search in Septuaginta OT en Tischendorf NT):
    Exodus 20:13
    Exodus 21:13
    Numeri 35:6
    Numeri 35:12
    Numeri 35:19
    Numeri 35:21
    Numeri 35:25
    Numeri 35:26
    Numeri 35:27
    Numeri 35:28
    Numeri 35:30
    Numeri 35:31
    Deuteronomium 4:42
    Deuteronomium 5:17
    Deuteronomium 19:6
    Deuteronomium 22:26
    Jozua 10:28
    Jozua 10:30
    Jozua 10:32
    Jozua 10:35
    Jozua 21:13
    Jozua 21:21
    Jozua 21:27
    Jozua 21:32
    Jozua 21:36
    Jozua 21:38
    Richteren 20:4
    1Koningen 20:40
    1Koningen 21:19
    2Kronieken 25:3
    Nehemia 4:11
    Nehemia 6:10
    Psalm 62:3
    Psalm 94:6
    Spreuken 1:32
    Spreuken 7:26
    Jeremia 7:9
    Klaagliederen 2:20
    Hosea 6:9
    Mattheus 5:21
    Mattheus 19:18
    Mattheus 23:31
    Mattheus 23:35
    Markus 10:19
    Lukas 18:20
    Romeinen 13:9
    Jacobus 2:11
    Jacobus 4:2
    Jacobus 5:6

    Een paar steekproeven leren dat het allemaal om het doden van mensen gaat, maar dat is niet zo verwonderlijk want daarover staat in de bijbel veel meer dan het doden over dieren…

    Wat wel opvallend is dat bijv. in Lev 17:3-4 een ander woord (Grieks: sphadzo) wordt gebruikt voor het zinloos slachten van een dier, wat God aanrekent als doodslag.

    Ook in Lev 24:18 wordt een ander woord gebruikt voor het doden van een dier (Grieks: patasso).

    Rechteren 20 dan ten slotte: in vers 4 woord het bewuste woord uit de tien geboden gebruikt om een vermoorde vrouw aan te geven. In vers 48 wordt het woord patasso gebruikt om een slachting onder zowel mensen als dieren aan te duiden.

    Mijn conlusie:
    God is zéker tégen het zinloos slachten van een (offer)dier (Lev. 17:3-4), maar ik zie geen reden om aan te nemen dat het gebod om niet te doden niet alleen op mensen, maar op dieren zou slaan. Sterker nog: reine dieren zijn de mens zelfs door God gegeven om te eten, zie Genesis 9.
    Een eerste schriftonderzoek wijst uit dat het woord dat gebruikt woord in “U zult niet doden” uitsluitend op mensen lijkt te slaan, in de betekenis ‘moord’ of ‘doodslag’. Wat dat betreft geeft de Statenvertaling met “Gij zult niet doodslaan” nog het nauwkeurigst de grens aan: de betekenis zit precies tussen het algemene ‘doden’ en ‘moorden’ in.

    Als jullie nog aanvullend onderzoek/conclusies hebben, dan hoor ik het graag!
    En natuurlijk hoor ik graag het antwoord van Alexander op mijn eerste vraag (die bijna helemaal ondergesneeuwd is door de rest van de tekst :D).
    Groeten Johan

  10. Inti zegt:

    sorry..door drukte met studie ben ik volgens mij vergeten te reageren :O Johan leuk onderzoek, je hebt veel werk van gemaakt! :D
    Alexander ik wil reageren op het volgende:

    Je geeft aan dat de laatste zes geboden over de ‘mens- mens’ relatie gaan. De eerste geboden gaan inderdaad over de relatie tussen God en de mens, dit is een feit. De geboden die volgen zijn algemener, meer kan ik er niet over zeggen. Ik kan niet lezen dat het alleen om mensen gaat, hoogstens kunnen we het denken, maar aangezien ons denken niet perfect is, kan de uitkomst ook wel eens fouten bevatten. Dat is het gevaar van interpretaties.

    Ik heb niet zo’n uitgebreide onderzoek gedaan naar het woord in het zesde gebod als Johan :) maar uit de context is het duidelijk dat de laatste 6 geboden om mens-mens relatie gaan. de vijfde gebod gaat over het eren van je ouders, als je niet gelooft dat je ouders apen waren (evolutie theorie) dan gaat het om je relatie met mensen. Het gebod dat daarna komt is het gebod over overspel, en dit is in de Bijbel altijd in de context van mens-mens of geestelijk God vervangen met een idool. Dan komt dat je niet mag stelen, daar zou je wel kunnen zeggen dat je het eten van een koe ook niet mag stelen, maar de laatste twee geboden geven weer een sterke relatie van mens-mens. dus gezien de context, en het antwoord wat Johan gaf over het gebruik van het woord en het feit dat het offersysteem betekende het slachten van dieren, is het niet aannemelijk dat het zesde gebod over dieren gaat.
    Maar nogmaals, ik ben er van overtuigd dat vandaag het slachten van dieren eerder verkeerd is dan goed vooral in westerse landen waar mensen overvloed aan voedsel hebben! en omdat het offersysteem ook afgeschaft is, om maar te zwijgen van de ziektes en dan het massaal doden van zieke dieren alsof ze niets zijn. Maar het blijft ieders keuze! iedereen kan ervoor kiezen om vegetariër te worden! gelukkig is die vrijheid nog steeds aanwezig!

  11. Alexander zegt:

    Bedankt voor jullie reacties.

    ‘Gij zult niet doden’ is het eerste gebod waarin God de mens daadwerkelijk iets verbiedt dat zich niet direct tot God verhoudt. Als je wilt aantonen dat dit verbod alleen voor het doden van mensen geldt, dan zou je moeten aantonen dat God dit zegt.

    Zolang God dit nergens stelt, dan is het gebod zoals het is: ‘Gij zult niet doden.’

    Soms is het nodig dat de mens een dier of een mens dood. Zelfs God doodt mensen in de bijbel(maar dan is het zeker nodig).
    In een oorlog moeten er doden vallen en wanneer er geen eten is, moeten dieren gegeten worden. In dat geval kan men kiezen om de reine dieren te eten. Dat er dieren worden gegeten in de Bijbel, betekent niet dat het goed is om onnodig dieren te slachten en eten.

    Als ik geen mensen dood, maar alle apen de nek doorsnijd of zomaar met een knuppel op lammetjes sla, dan weet ook iedereen dat dit niet goed is. Volgens jullie theorie zou ik toch aan de 10 geboden voldoen.
    Dit terwijl een militair die goed leeft, maar wel een terrorist doodschiet, niet meer voldoet aan de geboden van God.

    Het is niet moeilijk om te bevatten dat; ‘gij zult niet doden’, betrekking heeft op het onnodig doden. Als er hongersnood is, kunnen volgens de Bijbel misschien reine dieren worden gegeten en als er oorlog is, zullen er mensen gedood worden, maar als we onnodig God’s schepselen gaan doden dan is er geen excuus.

    Als er een overvloed aan eten is, maar de mens wilt toch een konijntje doden en eten, dan is dat egoïsme en dit heeft Heer Jezus ons niet geleerd.

    Natuurlijk is het onnodig doden van mensen nog slechter dan het doden van dieren. Dieren zijn soms nodig als voedsel, maar mensen dienen niet als voedsel. Een mens is een hogere levensvorm als een dier. In de Bijbel zullen de meeste voorbeelden zich dan ook richten op het doden van mensen.

    Het is echter niet moeilijk om te begrijpen dat het onnodig doden van God’s schepselen nooit goed is. Als ik zonder reden een hond doodtrap, dan weet iedereen dat dit slecht is, maar als ik zonder reden (bij voldoende ander voedsel) een koe laat slachten en opeet, dan begrijpt opeens niemand dat dit slecht is?

  12. Hallo Alexander,

    dank voor je reactie, je respect voor de schepping is lovenswaardig.

    “Als je wilt aantonen dat dit verbod alleen voor het doden van mensen geldt, dan zou je moeten aantonen dat God dit zegt.”
    Wat ontbreekt er volgens jou nog in mijn argumentatie? Het gebod “gij zult niet doodslaan” is m.i. een herhaling van het gebod uit Gen. 9 waar God zelf het op mensen betrekt.

    “Als ik geen mensen dood, maar alle apen de nek doorsnijd of zomaar met een knuppel op lammetjes sla, dan weet ook iedereen dat dit niet goed is. Volgens jullie theorie zou ik toch aan de 10 geboden voldoen.”
    Neenee, dat zijn in ieder geval niet mijn woorden! Het gaat niet alleen om de 10 geboden, maar om de gehele wet. En daar valt ook de eerder aangehaalde tekst uit Lev. 17:3-4 onder, waar het zinloos doden van een dier wordt veroordeeld!

    “Als er hongersnood is, kunnen volgens de Bijbel misschien reine dieren worden gegeten…”
    Heb je hier een referentie voor? Ik zie deze uitzonderingsclausule namelijk niet staan in Gen. 9. In vers 3 staat zelfs dat de dieren ons tot voedsel zijn gegeven “gelijk het groene kruid”.

    Begrijp me goed, ik bedoel niet dat het slecht is om je te onthouden van vlees als daar mogelijkheid toe is, ik vind het echt wel lovenswaardig!
    Maar het zou m.i. te ver gaan om anderen te verbieden om vlees te eten bij een overvloedig aanbod van groente. Kun jij het daar mee eens zijn?

    Wel lijkt het me een fantastisch advies voor iedereen om ten minste GEMATIGD vlees te eten. Vroeger was het ook een luxeproduct en ik kan me zomaar voorstellen dat het zeer ongezond is om iedere dag en/of veel vlees te eten!

  13. Aanvulling: overigens ben ik er ook geen voorstander van om andere regels op te leggen aan iedereen. Handelingen 15 vertelt ons dat het navolgen van het grootste deel van Gods goede wetten een stap is die uit een vrijwillige keuze voortkomt.

  14. Alexander zegt:

    Beste Johan,

    Wederom bedankt voor je onderbouwde reactie.

    Mijn positie is eigenlijk heel simpel. Jij denkt dat ‘thou shall not kill’ weer een vervolg is van genesis 9. Dit hoeft echter niet zo te zijn. Ik waardeer je studie, maar God geeft nergens aan dat het gebod een vervolg is van genesis 9. En daarom is het ‘slechts’ de menselijke intelligentie die God probeert te begrijpen.

    Als we naar God’s woorden kijken, zonder de kleinste menselijke interpretatie, dan zien we alleen: ‘thou shall not kill’.

    Je vraagt waar het in de Bijbel staat dat we wel dieren mogen eten in hongersnood. ‘Thou shall not kill’, betekent dat we niet moeten doden.
    Het is in deze wereld echter niet mogelijk om nooit te doden. We doden mieren, planten etc.. Dus het enige wat we kunnen doen is om het gebod zo goed mogelijk op te volgen en zo min mogelijk te doden. En natuurlijk constant tot God blijven bidden om vergeving voor het leed dat we zelfs onbewust veroorzaken.
    Indien we echter bewust bijdragen aan het onnodig extreme lijden en doden van duizenden dieren, dan doen we niet eens ons best om aan het gebod te voldoen.
    Als we een dier eten omdat er echt niks anders te eten is, dan hadden we geen keus. Hetzelfde geldt voor een oorlog, waarin soms mensen gedood moeten worden. Dan is er ook geen keus.

    Ik heb ook een vraag aan jou:

    Denk je dat het onnodig doden van dieren goed of slecht is volgens God?

    Als het onnodig doden van dieren slecht is, dan zouden we momenteel automatisch geen vlees moeten eten, omdat er momenteel een overschot aan voedsel is. Door dit overschot is het niet nodig om vlees te eten en het is daarom niet nodig om dieren te doden voor vlees, waardoor het eten van vlees zorgt voor het onnodig doden van dieren.

    overschot aan voedsel -> onnodig om dieren te eten -> het eten van vlees zorgt dus voor het onnodig doden van dieren.

    Natuurlijk hebben we de vrije keuze en moeten we andere geen regels opleggen. Het is God zelf die de mens regels geeft en als we God accepteren dan moeten we Zijn regels ook accepteren. Ik zeg dus niet dat ik gelijk heb, maar als het waar is wat ik zeg, dan zijn het niet mijn regels, maar die van God. Dan heeft iedereen natuurlijk zelf weer de keus om de regels van God te volgen….

  15. Het onnodig doden van dieren is… onnodig, dus op de schaal van goed of fout is het fout. Wat dat betreft probeer ik het spreekwoord “hij doet geen vlieg kwaad” zo lettelijk mogelijk op te vatten.

    Er is echter geen sprake van onnodig slachten van een dier als ik het opeet. Dat is namelijk in overeenstemming met wat God ons gegeven heeft als voedsel. Wel kan ik best toe met minder vlees, ik denk dat die component in het westerse voedingspatroon (veel) te groot is om gezond te zijn.

    Er is een maatschappelijk probleem rond dieren (te veel vleesconsumptie waarvoor we niet bereid zijn te betalen, dus (?) worden dieren slecht behandeld). Als dat je punt is ben ik het helemaal met je eens.
    Als je met je eindconclusie bedoelt dat eenieder vegetarisch zou moeten zijn zolang er genoeg wortels te koop zijn, ben ik het stevig met je oneens. Dat ligt met name aan het ontbreken van bewijsvoering bij de uitspraken die je doet.

    Maar aangezien we er niet zijn om elkaar af te branden, maar om elkaar op te bouwen, zou ik zeggen dat we de discussie verder laten rusten. Ik dank je voor je aansporing tot rechtvaardigheid tegenover dieren. Het heeft mij in ieder geval weer aan het denken gezet en aangemoedigd om Exodus e.v. weer te gaan bestuderen.

  16. Inti zegt:

    Ok ik heb niet snel gereageerd omdat ik druk ben met afstuderen. Ik hoop dat ik niet mijn standpunten aan het herhalen ben, maar ik denk dat ik gedeeltelijk eens ben met jullie allebei.

    ‘Gij zult niet doden’ is het eerste gebod waarin God de mens daadwerkelijk iets verbiedt dat zich niet direct tot God verhoudt. Als je wilt aantonen dat dit verbod alleen voor het doden van mensen geldt, dan zou je moeten aantonen dat God dit zegt.
    Zolang God dit nergens stelt, dan is het gebod zoals het is: ‘Gij zult niet doden.’

    ‘Thou shalt not kill’ heeft betrekking op mensen gezien de context. Je hebt niet echt gereageerd Alexander op wat ik zei over gebod 5 en gebod 7-10! pas je geboden 7-10 ook op dieren? En 5 dan? zegt God eerst 4 geboden over onze relatie met Hem dan 1 over onze relatie met elkaar en dan algemeen en dan weer over relatie mens-mens? begrijp je dat zo?
    Is de reden om dieren niet te doden veel makkelijker dan gebod 6 per se willen toepassen op dieren?
    Vandaag (er is geen offersysteem en geen zondvloed meer): God gaf het originele dieet waar we ook terug naar gaan en Hij heeft de mens vegetarisch gemaakt en zal de mens herstellen naar dat systeem. Dit heeft niet direct iets met het zesde gebod te maken maar eerder algemener.

    terug gaan naar het begin betekent ook dat de relatie tussen de mens en de dier hersteld wordt. Dus dan eet je geen dieren meer! ook nu niet meer als je karakter nu in het herstel proces zit. Mensen die een puppy hebben gaan die echt niet doden en opeten want ze houden van hem als lid van de familie. in het begin gaf Adam alle dieren hun naam! hij kende alle dieren! dus de relatie was liefdevol en vaderlijk. Dat is o.a. de reden waarvan ik overtuigd ben om vandaag geen dieren te eten.

    Wat te doen in hongersnood? uit ervaring kan ik vertellen dat het makkelijker is om aan planten te komen dan aan dieren in een hongersnood :) God gaf in het woestijn brood uit de hemel. hij gaf het vlees pas nadat ze gingen klagen en dat werd niet bewaard in het tabernakel als de brood als teken van zorg en wonder!

    Er is echter geen sprake van onnodig slachten van een dier als ik het opeet. Dat is namelijk in overeenstemming met wat God ons gegeven heeft als voedsel. Wel kan ik best toe met minder vlees, ik denk dat die component in het westerse voedingspatroon (veel) te groot is om gezond te zijn.

    Ik ben het hier niet helemaal eens met je Johan, en ik lees aan de rest van je post dat je zelf aangeeft welke problemen dit naar leidt! want je gaat vanuit dat als je het dier eet binnen een bepaalde maat dan is het ok (begrijp ik je goed?). maar als je vanuit gaat dat je karakter aan het herstellen is en in dat herstelling proces ga je terug naar Gods bedoeling met de schepping! dan ga je geen dieren eten! en dus is de reden ook weg om dieren te doden. toch? maar goed, ik wil ook niet zeggen dat mensen geen dieren mogen eten. Ik ben wel ervan overtuigd dat het beter is om niet te doen, maar het blijft eigen keuze! en het is onderdeel van het proces. als ik Jezus nog niet ken, betekent dit allemaal nog niks, en als ik nog steel en lieg en moord, dat kan ik beter daar beginnen om te herstellen, dat is mijn mening! :)

    Als ik geen mensen dood, maar alle apen de nek doorsnijd of zomaar met een knuppel op lammetjes sla, dan weet ook iedereen dat dit niet goed is. Volgens jullie theorie zou ik toch aan de 10 geboden voldoen. Dit terwijl een militair die goed leeft, maar wel een terrorist doodschiet, niet meer voldoet aan de geboden van God.

    *Edit*
    hoe kwam je op dit idee? waarom denk je dat ik geloof dat het doden van dieren goed is? nogmaals: ik eet geen dieren! maar ik moet eerlijk bekennen dat ik dieren/insecten welles heb gedood, omdat ze gevaarlijk of ziekte verspreidend zijn. Het is verdrietig, en ik verlang echt naar wanneer de dieren en de mensen niet meer gevaarlijk voor elkaar zijn! maar nu is het leven van de mens meer waard dan dat van de dier! Jezus is voor de mens gestorven. maar het voelt nog steeds verkeerd. dood is verkeerd!
    maar voor het doden van mensen daar gaat gebod 6 nou juist om! dus daar ben ik zeker TEGEN!
    ik geloof niet dat soldaat zijn goed is volgens gebod nummer 6. Ik weet dat dit een controversiële mening is, maar Jezus gaf ons de opdracht om het evangelie te brengen aan de wereld en niet terroristen te schieten! die zijn terrorist omdat ze Jezus niet kennen! als ik zo’n man dood, dan heb ik ook zijn kans om Jezus te kennen die voor hem gestorven is beëindigd! ik geloof zeker dat als God werk voor mij heeft op deze aarde dan zal Hij mij in leven houden zonder dat ik iemand daarvoor moet vermoorden! Hij is machtig en kan wonderen doen!
    Maar proef ik nou uit je reactie dat jij het doden van mensen als ze terrorist zijn ‘goed of nodig’ vindt? is dat niet raar? ik ken je verder niet, maar toch heb ik het idee inmiddels dat je een gevoelige geweten hebt wat betreft Gods schepselen en dan zou me dit heel erg verbazen als je het zo bedoelt.

    Maar goed we raken nu een beetje off topic eigenlijk en ik kan dit laatste beter miss in een aparte post schrijven. Ik krijg vast reacties nog op :p
    Conclusie van mijn standpunten: geen dieren doden omdat ik in het herstel proces zit en geen mensen doden omdat gebod nummer 6 duidelijk tegen is! En allebei doe ik niet omdat ik Jezus ken en als je hem kent dan houd je van Zijn hele schepping en vooral van de mensen die Hij voor gestorven is!

  17. Inti :
    Ik ben het hier niet helemaal eens met je Johan, en ik lees aan de rest van je post dat je zelf aangeeft welke problemen dit naar leidt! want je gaat vanuit dat als je het dier eet binnen een bepaalde maat dan is het ok (begrijp ik je goed?).

    Mijn stelling is: overconsumptie leidt tot slechte behandeling van dieren en gezondheidsproblemen met mensen. Als we bereidt zijn meer te betalen voor de welvarendheid van dieren (te beginnen bij EKO-keurmerk), dan gaan we er vanzelf ook minder van eten.
    Het volk Israël werd niet veroordeeld voor het eten van kwartels (want het was een geschenk van God, na hun beklag). Maar wat God hen wel kwalijk nam was de ongebreidelde vraatzucht die ze aan de dag legden om de boel naar binnen te werken.
    Je verwijzing naar de bewaarde pot met manna en het ontbreken van een gemummificeerde kwartel vind ik heel mooi trouwens!

    We moeten denk ik ook niet net doen alsof er geen dieren omkomen bij de teelt van groente… alhoewel het natuurlijk al heel wat scheelt als je het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen tegengaat door biologisch te kopen.

    Inti :maar als je vanuit gaat dat je karakter aan het herstellen is en in dat herstelling proces ga je terug naar Gods bedoeling met de schepping! dan ga je geen dieren eten!

    Dat vind ik nou een uitstekende reden om vegetarisch te zijn! Dan heeft het een symbolische waarde voor de komende nieuwe aarde.

    Maar te zeggen dat het hier en nu verboden zou zijn om te eten van de (dierlijke) goede gaven Gods, is m.i. Jezus tot een zondaar maken. Hij at immers zelf ook vis na zijn opstanding (Lucas 24:42, Johannes 21:1-15a). En ik kan me niet voostellen dat er toen onvoldoende land was om genoeg groente te verbouwen.

  18. Inti zegt:

    Hey Johan!
    ik zeg idd niet dat het eten van reine dieren verboden is! het voorbeeld dat je noemt van Jezus is waar!

    Ik zie dit leven eigenlijk als school, en de terugkomst van Jezus wanneer wij in een oogwenk zullen veranderen als de diplomauitreiking! (ja actuele voorbeeld, over 1,5 week heb ik mijn diploma voor m’n studie :D)
    Dus het voorbereidende werk aan mijn karakter moet ik nu doen tot ik dood ga of Jezus komt me naar huis meenemen! Dus als ik wil herstellen in dieet, temperament, of andere zwakheden waar God mij op wijst, dit is de tijd ervoor om hierin te trainen! Nu zit ik in het proces om te hervormen naar het beeld van een model hemelbewoner, want dit betekent keuzes maken. en keuzes kan ik nu maken, maar bij de terugkomst niet meer, dan ontvang ik de beloning afhankelijk van mijn gemaakte keuzes!

    Anders gezegd: wanneer Jezus komt zal ik nog steeds fysiek gezien vlees kunnen eten, maar als het goed is zal mijn karakter zover zijn dat ik dat niet wil eten ook al heb ik de keuze! De beloning is dan dat Hij mijn karakter en de schepping zal herscheppen dat ik niet meer met die keuze hoef te worstelen en dagelijks te maken, en natuurlijk krijg ik heeeeerlijk fruit van de levensboom te eten! :D

    Dus miss zeg ik nog steeds niet zo handig, maar in mijn visie gaat het om geen consumptie van vlees (wegens het herstelproces waar we nu aan deelnemen) ipv praten over matig consumptie totdat herstel plaats vindt (wanneer je het herstel als een toekomstige gebeurtenis buiten jezelf beschouwt).

    p.s. heb je inmiddels een weblog?? :D

Geef een reactie

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log Out / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log Out / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log Out / Bijwerken )

Verbinden met %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.